Támpontok a kihívást jelentő viselkedésformák megelőzéséhez (minőségirányitás és folyamatmenedzsment szemlélettel)
Kedves Szülők! A versenyszférában rutinszerűen alkalmazott minőségirányítási technikák családi működésünk támogatásához is segjtséget nyújthatnak számunkra. íme néhány példa. Ha továbbiak is eszükbe jutnak ezek alapján azokat is nyugodtan adaptálják az otthoni viszonyokra.
Vázlat:
1. Az alapok átgondolás
2. Egy-egy konkrét szituáció elemzése
3. Célkitűzés
4. Tervezés, végrehajtás
1. Gyermeknevelési helyzetünkre vonatkozó alapok átgondolása
( a gyermek és a saját szempontunkból)
- A gyermek környezete kellően akadálymentes számára, nincs túlingerlés, vagy alulingerlés?
- Van napirendje, és ez megfelelően követhető számára?
- Neki megfelelő szintűek a feladatok, amiket végre kell hajtania ? Nem túl könnyűek (unatkozik) vagy
túl nehezek (frusztrálódik)?
- Az elvárásrendszert minden felnőtt egymással egyeztetetten és következetesen alkalmazza?
Ha nem, mi kell ehhez?
- Képességeinek és életkorának megfelelő az önismerete?
- A tőle elvárható mértékeben ismeri érzéseit, szükségleteit? Ki tudja ezeket a maga számára hasznos
módon fejezni?
- Van "nyugirituáléja"? Kihívást jelentő viselkedés során ez segíthet?
- El lehet terelni, fel lehet kelteni valamivel a figyelmét stresszhelyzetben, vagy közvetlenül az előtt?
- Mikkel lehet leginkább motiválni?
- Miben van sikerélménye, mik az erősségei, és ez egybeesik-e érdeklődési körével?
- Miben kevésbé ügyes, mint ahogyan azt szeretné vagy mint amennyire szüksége lenne rá? Megfelelő
szintűek a saját elvárásai maga felé? Megfelelő szintűek az elvárások, melyeket a környezete támaszt?
Ha nem, miért nem? Hogyan rendezhető ez?
- Fejlesztendő területeit hogyan, kivel, mikor tudjuk fejleszteni?
- Nekem van "nyugirituálém", feszültséglevezető technikám? Ha igen, kellő gyakorisággal és
hatékonysággal használom? Ha nem, miért nem? Mi kell hozzá hogy legyen és alkalmazzam?
- Mik a személyes erősségeim a gyereknevelésben?
- Mik a gyengeségeim? Mire van szükségem, hogy ezeket kompenzáljam?
- Hogyan érem el?
- Milyen erőforrásokat (személy, információ, ismeret, lehetőség…stb)vonhatok be?
- Megünneplek egy-egy sikert?...
Milyen eszköz segíthet a nevelési háttér átgondolásához?
SWOT analízis a gyermeknevelési rendszerünkre vonatkozóan. Ezután 8 mezős SWOT mátrix a stratégiatípusokkal, vagy más néven TOWS mátrix,
A viselkedésekkel kapcsolatos teendők rangsorolásához használhatod az Eisenhower mátrixot.
2. Egy konkrét szituáció elemzése:
Válaszd ki ( pl.az Eisenhower mátrix alapján) azt az egyetlen, legsürgősebb és legfontosabb konkrét viselkedést, amin változtatni szeretnél!
Idézz fel három-öt különböző példát arra, hogy milyen szituációban csinálta?
Van-e közös jellemző ezekben a szitukban?
- A gyerek (pl. álmos, fáradt, túlpörgött, sikertelen, beteg stb.)
- A környezet (pl. szabadban, zárt helyen, melegben, hidegben stb.)
- A környező személyek (pl. egyedül van, felnőttek/gyerekek között, vendégek jöttek stb.)
Mi történik pontosan a viselkedés megjelenése előtt? (pl. sikertelen egy tevékenységben, valaki gátolja, szabályozni próbálja, hozzászól valaki, letelik az idő stb.)
Mit csinál a gyerek pontosan? Konkrét pontos mozgást, beszédet idézz fel!
Mi a reakció? Megkap vagy eltávolít valamit? (Mit tesznek a körülötte lévők? Mit kell/mit nem kell csinálnia ezután? Hogy változnak a körülmények? )
Mi lehet ezek alapján a viselkedés oka? (Pl. valamit nem tud - kérni, elutasítani, kapcsolatot felvenni stb. zavaró számára - túl sok inger, társak közelsége, nehéz feladat stb.)
Hogyan érhetné el ezt az eredményt a kihívást jelentő viselkedés nélkül?
3. Célkitűzés
A legsürgetőbb teendővel kapcsolatban fogalmazd meg a céljaidat.
Használható eszköz: SMART cél = "okos cél"
S - speciális, konkrét, rám szabott -Mit akarunk elérni konkréten? Mi a pontos cél?
M - mérhető, adattal alátámasztott - Egyértelműen adattal bizonyítva eldönthető, hogy mikor teljesült?
A - akció van benne, cselekszem, teszek érte - Milyen lépéseket teszünk azért, hogy elérjük amit akarunk? Ki a felelős, hogy a lépések megtörténjenek?
R - racionális, valószerű, elérhető, teljesíthető -A kitűzött célok észszerűek? A valódi lehetőségeken alapulnak? Megvan cél eléréséhez szükséges erőforrásunk (anyagi és idő)? Ha nincs, meg tudjuk teremteni?
T - tempója tisztázott, ütemezett, időhöz kötött. - Racionálisan mikorra érhető el? Mikorra várom a mérhető, adattal bizonyítható megvalósulást?
Mi a pontos, konkrét cél, mit akarok elérni?
Racionális? Megvalósítható? A gyerek és környezete képes rá?
Mi a határidő és mi mutatja, hogy megvalósult?
Mit kell ehhez megtanítani a gyereknek?
Mi motiválja majd, mi a jutalom, ami megerősíti a kívánt viselkedést?
4. Tervezés
Használható eszköz: PDCA ciklus (Plan, Do, Check, Act)
P: A fentiek szerint az elvárt viselkedést megtervezem, és vizuális emlékeztetőt készítek az új viselkedésről és a várható jutalomról, ami a gyereknek és nekem is hasznos, fontos segédlet!
Hogyan fogom megtanítani neki az új viselkedést? Lépések:
D: Nyugodt helyzetben elkezdem a tanítást.
C: Ellenőrzöm, ha kell finomítom a folyamatot,
A: ...és gyakoroljuk tovább, míg már többféle helyzetben is rutinosan működünk.
5. Ünneplés
Az első sikeres projekt megünneplésének dátuma: 202……………………………
Ajánlott irodalom:
Janoch Mónika: Problémás viselkedés megelőzése, kezelése
Elinor Greenwood: Mit érzel? Az érzelmek színes világa
Kari Dunn Buron: A csodálatos 5-pontos skála