Támpontok a kihívást jelentő viselkedésformák megelőzéséhez

 Támpontok a kihívást jelentő viselkedésformák megelőzéséhez (minőségirányitás és folyamatmenedzsment szemlélettel)

Kedves Szülők! A versenyszférában rutinszerűen alkalmazott minőségirányítási technikák családi működésünk támogatásához is segjtséget nyújthatnak számunkra. íme néhány példa. Ha továbbiak is eszükbe jutnak ezek alapján azokat is nyugodtan adaptálják az otthoni viszonyokra.

Vázlat:

1. Az alapok átgondolás

2. Egy-egy konkrét szituáció elemzése

3. Célkitűzés

4. Tervezés, végrehajtás


1. Gyermeknevelési helyzetünkre vonatkozó alapok átgondolása

( a gyermek és a saját szempontunkból)

- A gyermek környezete kellően akadálymentes számára, nincs túlingerlés, vagy alulingerlés?

- Van napirendje, és ez megfelelően követhető számára?

- Neki megfelelő szintűek a feladatok, amiket végre kell hajtania ? Nem túl könnyűek (unatkozik) vagy

túl nehezek (frusztrálódik)?

- Az elvárásrendszert minden felnőtt egymással egyeztetetten és következetesen alkalmazza?

Ha nem, mi kell ehhez?

- Képességeinek és életkorának megfelelő az önismerete?

- A tőle elvárható mértékeben ismeri érzéseit, szükségleteit? Ki tudja ezeket a maga számára hasznos

módon fejezni?

- Van "nyugirituáléja"? Kihívást jelentő viselkedés során ez segíthet?

- El lehet terelni, fel lehet kelteni valamivel a figyelmét stresszhelyzetben, vagy közvetlenül az előtt?

- Mikkel lehet leginkább motiválni?

- Miben van sikerélménye, mik az erősségei, és ez egybeesik-e érdeklődési körével?

- Miben kevésbé ügyes, mint ahogyan azt szeretné vagy mint amennyire szüksége lenne rá? Megfelelő

szintűek a saját elvárásai maga felé? Megfelelő szintűek az elvárások, melyeket a környezete támaszt?

Ha nem, miért nem? Hogyan rendezhető ez?

- Fejlesztendő területeit hogyan, kivel, mikor tudjuk fejleszteni?

- Nekem van "nyugirituálém", feszültséglevezető technikám? Ha igen, kellő gyakorisággal és

hatékonysággal használom? Ha nem, miért nem? Mi kell hozzá hogy legyen és alkalmazzam?

- Mik a személyes erősségeim a gyereknevelésben?

- Mik a gyengeségeim? Mire van szükségem, hogy ezeket kompenzáljam?

- Hogyan érem el?

- Milyen erőforrásokat (személy, információ, ismeret, lehetőség…stb)vonhatok be?

- Megünneplek egy-egy sikert?...


Milyen eszköz segíthet a nevelési háttér átgondolásához?

SWOT analízis a gyermeknevelési rendszerünkre vonatkozóan. Ezután 8 mezős SWOT mátrix a stratégiatípusokkal, vagy más néven TOWS mátrix, 

A viselkedésekkel kapcsolatos teendők rangsorolásához használhatod az Eisenhower mátrixot.


2. Egy konkrét szituáció elemzése:

Válaszd ki ( pl.az Eisenhower mátrix alapján) azt az egyetlen, legsürgősebb és legfontosabb konkrét viselkedést, amin változtatni szeretnél! 

Idézz fel három-öt különböző példát arra, hogy milyen szituációban csinálta?

Van-e közös jellemző ezekben a szitukban?

- A gyerek (pl. álmos, fáradt, túlpörgött, sikertelen, beteg stb.)

- A környezet (pl. szabadban, zárt helyen, melegben, hidegben stb.)

- A környező személyek (pl. egyedül van, felnőttek/gyerekek között, vendégek jöttek stb.)

Mi történik pontosan a viselkedés megjelenése előtt? (pl. sikertelen egy tevékenységben, valaki gátolja, szabályozni próbálja, hozzászól valaki, letelik az idő stb.)

Mit csinál a gyerek pontosan? Konkrét pontos mozgást, beszédet idézz fel!

Mi a reakció? Megkap vagy eltávolít valamit? (Mit tesznek a körülötte lévők? Mit kell/mit nem kell csinálnia ezután? Hogy változnak a körülmények? )

Mi lehet ezek alapján a viselkedés oka? (Pl. valamit nem tud - kérni, elutasítani, kapcsolatot felvenni stb. zavaró számára - túl sok inger, társak közelsége, nehéz feladat stb.)

Hogyan érhetné el ezt az eredményt a kihívást jelentő viselkedés nélkül?


3. Célkitűzés

A legsürgetőbb teendővel kapcsolatban fogalmazd meg a céljaidat.

Használható eszköz: SMART cél = "okos cél"

S - speciális, konkrét, rám szabott -Mit akarunk elérni konkréten? Mi a pontos cél?

M - mérhető, adattal alátámasztott - Egyértelműen adattal bizonyítva eldönthető, hogy mikor teljesült?

A - akció van benne, cselekszem, teszek érte - Milyen lépéseket teszünk azért, hogy elérjük amit akarunk? Ki a felelős, hogy a lépések megtörténjenek?

R - racionális, valószerű, elérhető, teljesíthető -A kitűzött célok észszerűek? A valódi lehetőségeken alapulnak? Megvan cél eléréséhez szükséges erőforrásunk (anyagi és idő)? Ha nincs, meg tudjuk teremteni?

T - tempója tisztázott, ütemezett, időhöz kötött. - Racionálisan mikorra érhető el? Mikorra várom a mérhető, adattal bizonyítható megvalósulást?

Mi a pontos, konkrét cél, mit akarok elérni?

Racionális? Megvalósítható? A gyerek és környezete képes rá?

Mi a határidő és mi mutatja, hogy megvalósult?

Mit kell ehhez megtanítani a gyereknek?

Mi motiválja majd, mi a jutalom, ami megerősíti a kívánt viselkedést?


4. Tervezés

Használható eszköz: PDCA ciklus (Plan, Do, Check, Act)

P: A fentiek szerint az elvárt viselkedést megtervezem, és vizuális emlékeztetőt készítek az új viselkedésről és a várható jutalomról, ami a gyereknek és nekem is hasznos, fontos segédlet!

Hogyan fogom megtanítani neki az új viselkedést? Lépések:

D: Nyugodt helyzetben elkezdem a tanítást.

C: Ellenőrzöm, ha kell finomítom a folyamatot,

A: ...és gyakoroljuk tovább, míg már többféle helyzetben is rutinosan működünk.


5. Ünneplés

Az első sikeres projekt megünneplésének dátuma: 202……………………………


Ajánlott irodalom: 

Janoch Mónika: Problémás viselkedés megelőzése, kezelése

Elinor Greenwood: Mit érzel? Az érzelmek színes világa

Kari Dunn Buron: A csodálatos 5-pontos skála