
Nevelési helyzetek Eisenhower mátrixban
Nevelési helyzetek Eisenhower mátrixban
Az Eisenhower-mátrix eredete és elnevezése:
Eisenhower amerikai elnök híres mondása, mely szerint "A fontos feladatok ritkán sürgősek és a sürgős feladatok ritkán fontosak", ihlette a mátrix megalkotását. A "The time management matrix" nevű, az időgazdálkodást segítő rendszert Stephen R. Covey mutatta be A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása című könyvében, és Eisenhower mátrix néven vált ismertté.
Ezt a hatékony feladatkezelő és priorizáló eszközt előszeretettel javaslom szakmai közösségeknek, sőt otthoni nevelési helyzetek rendszerezésére is.
Az alábbiakban iskolai nevelési helyzetekben történő alkalmazáshoz mutatok példát.

Példák:
1. Sürgős és fontos
Diákok verekednek az udvaron – Fizikai veszélyhelyzet, azonnali beavatkozást igényel, felnőtt jelenlét szükséges.
Egy gyerek erősen sír, nem tud megnyugodni, de látszólag nem sérült meg – Érzelmi vészhelyzet, fontos az empatikus odalépés és biztonságérzet biztosítása.
Egy tanuló leszédül egy padról – Egészségügyi vészhelyzet, elsősegélynyújtás és segítséghívás azonnal szükséges.
Egy szülő értesíti a pedagógust, hogy a gyermeke bántalmazás áldozata lett – Komoly gyermekvédelmi helyzet, azonnali protokollindítás szükséges.
Tanítás előtt kiderül, hogy a tanterem nem használható (beázás, fűtéskimaradás) – Gyors újratervezést igényel, nem halasztható.
Autista tanuló pánikba esik a megszokott rutin hirtelen megváltozása miatt (pl. elmarad az ebéd) – Krízishelyzet, azonnali biztonságérzet visszaállítása szükséges.
ADHD-s tanuló impulzív viselkedéssel másnak árt (pl. ellök valakit dühből) – Fizikai biztonság veszélyeztetett, azonnali beavatkozás szükséges.
Autista tanuló önsértő viselkedést mutat (pl. fejét üti a padba) – Azonnal meg kell állítani és biztonságos közeget teremteni.
2. Nem sürgős, de fontos
Osztály légkörének javítása érdekében resztoratív kör szervezése – Nem sürgető, de hosszú távon megelőzi a konfliktusokat, kapcsolódást erősít.
Egy tanuló beilleszkedési nehézségeinek feltárása, szülőkkel és szakemberekkel való konzultáció – Fontos a tanuló jólléte és fejlődése szempontjából, tervezett egyeztetést igényel.
Tanári teammel való együttgondolkodás magatartási kihívásokról – Kulcs a közös stratégiaalkotáshoz, prevencióhoz, de nem sürgős, bár a halogatás további kedvezőtlen szituációkat eredményez.
Fejlesztő beszélgetések időpontjának egyeztetése gyerekekkel – Kapcsolaterősítő és motivációt támogató, de előre beütemezhető.
Tanórák, projektek tudatos tervezése, gyerekek bevonásával – Kreativitást és együttműködést fejleszt, fontos, de nem azonnali.
Autista tanulóval napirend-változásokra való felkészülés gyakorlása (vizuális eszközökkel) – Megelőzi a krízist, támogatja a rugalmasság fejlődését.
ADHD-s tanulónak segítő stratégiák tanítása az önszabályozáshoz (pl. "szünetkártya" használata) – Fontos önirányító készséget épít, de nem azonnali cselekvést igénylő..
Autista vagy ADHD-s tanuló mentorálása egy heti egyéni beszélgetés keretében – Kapcsolódást erősít, segíti a beágyazódást és önismeretet.
3. Sürgős, de nem fontos
Egy gyerek odajön órán, hogy leöntötte a padját vízzel – Nem veszélyes, meg tudja törölni egyedül is, vagy segíthet neki egy társ.
Tanuló nem hozta be a háziját, és hosszasan magyarázkodik – Elhalasztható, nem kell most részletesen foglalkozni vele, megbeszélhető óra után.
Egy diák órán háromszor kérdezi meg, mikor lesz a szünet – Figyelemelterelés, nem sürgős, strukturált visszajelzéssel kezelhető.
Szülő a kapuban kérdezősködik a jövő heti kirándulásról – Benne van a tájékoztatóban, udvariasan későbbi időpontra irányítható.
Adminisztrátor sürgeti az aláírást egy dokumentumra, amit még nem láttál át – Fontos, hogy ne kapkodj, kérj türelmet vagy add át másnak.
Autista tanuló ragaszkodik, hogy most, azonnal tegyük vissza a tartójába a ceruzákat "szín szerint" – Az ő számára fontos, de nem sürgető a tanóra szempontjából – lehet alternatívát kínálni, kivárást segítő jelzést adni.
ADHD-s tanuló hangosan követeli, hogy most válaszoljunk a kérdésére pl. az űrkutatással kapcsolatban, ami nem kapcsolódik a témához – Eltereli a fókuszt, udvariasan delegálható, időpontra tolható,
Autista tanuló nem tudja használni az általa hozott uzsonnásdobozt és emiatt nyugtalan – Érthető feszültség, de nem nevelési súlyú – lehet delegálni, kérni egy társ segítségét.
4. Nem sürgős és nem fontos
Diákok vitatkoznak azon, ki ülhet a pad végére, de nem veszekednek – Hagyható, hogy megoldják maguk között, ha nincs agresszív tendencia.
Egy gyerek meg akarja mutatni a rajzát, amit előző este készített, de most matematikaóra van – Szívmelengető, de időpontra helyezhető.
Tanár nézegetni kezdi a Facebookon a legújabb óravázlatokat óra előtt 5 perccel – hasznos, de nem időszerű, elviszi a fókuszt.
Túl hosszú beszélgetések a tanáriban nem sürgős témákról – Kapcsolódás lehet, de tudatosan keretbe tehető, hogy ne húzódjon el.
Tanuló 10 percen át meséli a hétvégi programját a szünet után – Hasznos lehet a kapcsolódás szempontjából, de külön időt kell rá teremteni.
ADHD-s tanuló minden szünet után hosszasan mesél egy videojátékról – Jelenlétet keres, de nem releváns – keretbe tehető időben.
Autista tanuló sokadszorra szeretné elmesélni ugyanazt a részletet a kedvenc vonatjáratról tanítás alatt – Ismerős ismétlés iránti igény, de nem most aktuális – határt kell húzni.
ADHD-s tanuló folyton fészkelődik, kérdezgeti, hány perc van még hátra – Időérzékelési nehézség, tanított struktúrával kezelhető.